Kominek - historia
Najstarsze kominki były znacznie większe, budowane na planie półkola z okapem podobnej wielkości. Umieszczano je najczęściej przy ścianach szczytowych, co ułatwiało prawidłowe wyprowadzenie komina. Budowane były z ciosów kamiennych, powierzchnia paleniska wykładana była najczęściej cegłą. Z czasem wymiary kominków uległy pomniejszeniu. Było to możliwe po udoskonaleniu wydajności kominków, przez pochylenie ścian bocznych pod kątem 45° i zmniejszeniu głębokości wlotu do kanału dymowego. Oprawy zaczęto wykonywać z marmuru lub brązu. Najwspanialsze oprawy kominków pochodzą z okresu renesansu.
Do typowego wyposażenia kominków należał: ekran osłaniający palenisko, żelazne uchwyty na łuczywo, pogrzebacz oraz wilki (stojaki na drewno do opału). Kominki o nowoczesnej konstrukcji stosowane są coraz częściej w domach jednorodzinnych, zajazdach i podobnych budynkach.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kominek
Instalacje ogrzewania
W nowoczesnym budownictwie mamy do czynienia z pojawiającymi się ciągle na rynku nowinkami technicznymi. Występują one w wielu dziedzinach. Bardzo często takie innowacyjne instalacje pojawiają się w budownictwie jednorodzinnym. Przede wszystkim mają one sprawić, że mieszkańcy nie będą musieli poświęcać zbyt wiele czasu na ogrzewanie, a uzyskany efekt cieplny będzie dla nich zadowalający. Nic więc dziwnego, że sporą popularnością osób myślących nad założeniem instalacji ogrzewania we własnym domu cieszą się piece olejowe czy ogrzewanie podłogowe. Nowoczesne technologie pomagają nam w szybszym uzyskaniu komfortu cieplnego nawet podczas najmroźniejszych dni i niewątpliwie jest to zaleta takich rozwiązań.
Olej opałowy - definicja
Mazut, ciężki olej opałowy ? oleista ciecz będąca pozostałością po destylacji niskogatunkowej ropy naftowej w warunkach atmosferycznych (ciśnienie normalne), w temperaturze od 250 do 350 °C. Składa się z węglowodorów wysokocząsteczkowych.
gęstość: 890-960 kg/m?
wartość opałowa: 41 500-45 000 kJ/kg (9900-10 700 kcal/kg)
barwa: ciemnobrunatna do czarnej
Zastosowanie:
jako paliwo (z uwagi na niską cenę) do okrętowych wolnoobrotowych silników tłokowych, parowych kotłów okrętowych oraz do rozruchu energetycznych kotłów parowych
jako paliwo do kotłów parowych w niektórych modelach parowozów
jako paliwo do pieców przemysłowych (np. przy produkcji gipsu)
surowiec do destylacji próżniowej, w celu uzyskania smarów ciekłych (olejów smarnych) i smarów stałych (np. wazeliny); pozostałością destylacji próżniowej jest asfalt ponaftowy1
surowiec do krakingu, w celu uzyskania olejów pędnych i benzyn.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mazut